Vanmiddag heeft een jonger senior lid van de KBO een vervelend telefoongesprek gevoerd met een zogenaamde RABO-medewerker.

Het gesprek was zeer indringend en hoewel het lid goed bekend is met internetbankieren en alert is op signalen, heeft ze een naar gevoel aan het gesprek overgehouden. De zogenaamde RABO medewerker had gevraagd om accountgegevens kenbaar te maken. Toen het gesprek verder ging vertrouwde de dame in kwestie het niet meer. Maar de man had aangegeven dat er iets met haar rekening niet in orde was en dat hij haar kon helpen het probleem op te lossen. Mevrouw gaf aan dat ze het niet normaal vond dat de RABO dit soort zaken telefonisch oplost en dat ze zelf wel de bank zou bellen. Daarop gaf de man aan dat dit niet hoefde en hij vroeg haar de pincode. Ze heeft deze niet gegeven en het gesprek beëindigd met het antwoord: mijn telefoon staat op knipperen en ik kan het gesprek niet verder voeren.

Daarna heeft ze meteen de RABO gebeld die met haar de rekening heeft nagezien en gelukkig geen onrecht kon opmerken. Het advies van de RABO was: je krijgt een nieuwe pas en je kunt zelf je huidige RABO pas blokkeren. Mevrouw zal haar rekening regelmatig raadplegen en de nieuwe pas gaan gebruiken.

ADVIES:

 – Geef nooit persoonlijke gegevens prijs aan de telefoon en geef zeker niet je pincode af, ook niet aan mensen die je kent!

– Controleer je bankrekening regelmatig op afschrijvingen. Is er iets niet in de haak blokkeer eerst zelf je pas en/of bel onmiddellijk je bank en politie 0900-8844.

OPLICHTERS GEBRUIKEN ELKE MINUUT OM AAN JE GELD TE KOMEN.